Digital Transformation Leader

Najczęstsze błędy, z powodu których firmy ponoszą porażkę w transformacji cyfrowej.

Przywództwo transformacyjne: czym jest i dlaczego działa?

Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, dlaczego Amazon, Netflix czy Apple odniosły tak wielki sukces i stały się wzorem udanych transformacji? Wszystkie łączy podobne podejście do innowacji i strategia przywódcza, głęboko związana z zagadnieniem przywództwa transformacyjnego. Czas powiedzieć, czym tak naprawdę jest przywództwo transformacyjne – i dlaczego jest tak skuteczne.

 

Zacznijmy od teorii: koncepcja przywództwa transformacyjnego narodziła się w latach 70., XX wieku i była rozwijana przez kolejną dekadę, by w 1985 roku zmaterializować się w modelu Bernarda M. Bassa. Bass wyodrębnił i nazwał cztery elementy, które składają się na model przywództwa transformacyjnego. Choć minęło blisko 40 lat, model Bassa wciąż się sprawdza – i to właściwie we wszystkich branżach i organizacjach. 

Model przywództwa transformacyjnego wg Bassa

Według Bassa, styl zarządzania przywódcy transformacyjnego opiera się przede wszystkim na inspirowaniu i motywowaniu pracowników do wdrażania innowacyjnych rozwiązań i kreowania zmiany. Pracownicy nie są tylko “wykonawcami” wizji lidera lub liderki, ale aktywnie biorą udział w jej kształtowaniu i realizacji. 

Lider lub liderka jest wzorem do naśladowania, za którym podążają inni – a osiąga  to poprzez swoją autentyczność, dogłębne zrozumienie kultury organizacji, zaufanie do pracowników i nadanie im dużej autonomii działania. Lider transformacyjny jest “agentem zmiany”, który dostrzega i potrafi wykorzystać technologiczne trendy i pomaga organizacji zrozumieć i zaakceptować zmianę. 

Bass wyodrębnił cztery kluczowe komponenty przywództwa transformacyjnego:

1. Wyidealizowany przykład

Najważniejsze, co musisz zrobić jako transformacyjny przywódca, to dać ludziom przykład. Powinieneś/aś być dla swoich pracowników wzorem wszystkich zachowań w miejscu pracy. Jeśli pozostaniesz autentyczny/a i będziesz mieć wiarę w to, co robisz, ludzie podążą za Tobą i zainspirują się Twoimi działaniami. I nie chodzi tu o motywowanie ludzi do ciężkiej pracy – raczej o pozytywne wpływanie na innych poprzez demonstrowanie zaufania, szacunku i przejrzystości wszystkiego, co robisz. 

2. Stymulacja intelektualna 

By przeprowadzić w organizacji skuteczną zmianę, konieczna jest rewolucja w myśleniu i zakwestionowanie utartych schematów i przekonań. Zmiana nie wydarzy się bez krytycznego, innowacyjnego mindsetu i kreatywnego podejścia – dlatego liderzy transformacyjni powinni zachęcać swoich ludzi do poszukiwania nowych idei i możliwości. Twoim zadaniem jest stworzenie środowiska pracy, które będzie sprzyjać nawet szalonym pomysłom i sprawi, że ludzie poczują ekscytację (a nie opór) na myśl o zmianach.

3. Inspirująca motywacja

Twoim zadaniem jako transformacyjnego przywódcy będzie także sprawienie, by ludzie czuli się częścią wizji zmian w organizacji. Musisz zaangażować pracowników w proces i upewnić się, że naprawdę podzielają Twoją motywację. Aby zrobić to skutecznie, powinieneś/aś dać im jasny cel i pozytywnie ich zmotywować (bez straszenia konsekwencjami).

4. Indywidualne traktowanie


W modelu transformacyjnego przywództwa pracownicy mają poczucie sprawczości i niezależności – a każdy z nich czuje się wyjątkowy. Jako lider/ka powinieneś/aś zadbać o ich rozwój i stworzyć im okazję do uczenia się, przy czym różni ludzie mogą mieć w tym zakresie różne potrzeby. Twoim zadaniem jest dopasować styl mentoringu lub coachingu do indywidualnych wymagań, by tym samym pomóc ludziom osiągać cele – zarówno te ważne dla organizacji, jak i dla nich samych. 

Transformacyjni liderzy – przykłady

Tyle mówi teoria Bassa – ale jak można pokazać przywództwo transformacyjne na przykładach i co tak naprawdę robią transformacyjni przywódcy? 

Analiza Harvard Business Review pozwoliła nazwać i sklasyfikować kilka elementów, łączących Jeffa Bezosa, Reeda Hastingsa, Steve’a Jobsa i innych inspirujących liderów. Oto, co wynikło z badań 57 firm, uznanych za pionierów transformacji, wśród których znalazły się m.in. Amazon, DaVita, Microsoft, Priceline, Danone, ThyssenKrupp, Apple, Netflix, Adobe i Aetna:

1. Transformacyjni liderzy to “wewnętrzni outsiderzy”

Jak pokazują badania, wielu podziwianych dziś wizjonerów wywodzi się z innej branży niż ta, w której odnieśli największy sukces: Jeff Bezos ze świata finansów, Reed Hastings z branży software. Doświadczenia zebrane w innym środowisku okazują się czasem bezcenne przy wdrażaniu zmian, a “zewnętrzna” perspektywa pomaga w dostrzeganiu sygnałów nadchodzących zmian i dysrupcji na rynku. 

Bycie “outsiderem” nie oznacza jednak braku doświadczenia. Wielu transformacyjnych przywódców latami dochodziło do pozycji CEO w swoich firmach – np. Satya Nadella, który dołączył do Microsoftu w 1992, a przywództwo objął w roku 2014, lub Shantanu Narayen, który zaczął pracę w Adobe w 1997, a CEO został dekadę później. Emmanuel Faber z Danone był “insiderem” przez 17 lat, zanim został CEO – a został nim, bo potrafił zmienić firmę z producenta jogurtów w organizację kompleksowo zajmującą się dbaniem o zrównoważoną dietę i zdrowie milionów rodzin na świecie. 

2. Transformacyjni liderzy podążają dwiema ścieżkami 

Transformacja nie jest monolitycznym procesem, ale wielowymiarowym i wielowątkowym cyklem, który często wymaga nowego wypozycjonowania produktów na rynku i jednoczesnego inwestowania w dalszy rozwój i nowe rozwiązania. Ten dualizm dobrze obrazuje przykład Apple i Steve’a Jobsa, który postanowił ożywić “zwykłego laptopa”, nadając mu nowoczesny wygląd i nowe funkcje (iMac), równolegle inwestując w nowe urządzenie i nowy ekosystem (iPod i iTunes), które stały się motorem wzrostu firmy. 

Ta strategia podążania dwiema ścieżkami jednocześnie sprawdziła się także w innych firmach. Amazon rozszerzał ofertę sprzedaży o nowe produkty, ale jednocześnie budował potęgę chmury obliczeniowej. Amazon Web Services, wyodrębniona w 2006 roku ze struktur Amazona, dziś przynosi firmie miliard dolarów kwartalnego zysku.

3. Transformacyjni liderzy aktywnie zmieniają kulturę

Kultura organizacyjna odgrywa w transformacji ogromną rolę – ale jest także najtrudniejsza do zmiany. Umiejętna zmiana kultury na bardziej innowacyjną może jednak przynieść ogromne korzyści – tak jak stało się to w przypadku Microsoftu. Gdy Satya Nadella objął stery firmy, stanął przed wyzwaniem odejścia od ograniczającej umysły, ostrożnej kultury i przekształcenia ją w kulturę zachęcającą do podejmowania ryzyka. W “starym” Microsofcie bardzo duże zespoły przez lata pracowały nad nowymi wersjami Windowsa i Worda. W “nowym” Microsofcie pracownicy dostosowali się do dziesiątek nowych wdrożeń i poprawek miesięcznie, często bez sztywnego planu. 

W ten sposób Nadella (inaczej niż jego poprzednicy) zbudował sobie reputację aktywnego inżyniera, a niekoniecznie “tylko” wizjonera. Ludzie cenili w nim umiejętność słuchania, uczenia się i analizowania. Zamiast porywających przemówień Nadella wolał organizować firmowe hackathony i wspierać ludzi w pracach nad pasjonującymi ich projektami. To pozwoliło Microsoftowi wskoczyć na nowy poziom zaangażowania pracowników, co przełożyło się na szybką ekspansję w obszarze usług w chmurze i sztucznej inteligencji. 

4. Transformacyjni przywódcy potrafią opowiedzieć o przyszłości 

W procesie transformacji cyfrowej niezwykle ważna jest opowieść o zmianach, jaką przedstawia lider/ka. Nie wystarczy powiedzieć, co się zmienia – konieczne jest przekonujące przedstawienie argumentów, dlaczego to się zmienia i jaką wartość przyniesie, zarówno pracownikom, jak i klientom. Istotne jest, aby komunikacja na temat zmian była ciągła i by działa się za pośrednictwem różnych mediów i formatów – cyfrowych i tradycyjnych. 

Więcej o skutecznym komunikowaniu zmian i budowaniu odpowiedniego storytellingu w procesie cyfrowej transformacji dowiesz się z naszego programu Digital Transformation Leader, w którym obszernie omawiamy proces zmiany kultury organizacji.

5. Transformacyjni przywódcy wypatrują dysrupcji 

Historia zna wiele przypadków, kiedy odnosząca sukcesy firma zignorowała napływające z różnych stron sygnały zmian i przegapiła “swój moment”. Przypadki Kodaka, Blackberry czy Nokii pokazują, że nie można ignorować trendów i należy mieć w zanadrzu plan – czyli należy patrzeć daleko w przód. 

Dobrym przykładem jest tutaj Reed Hastings, twórca Netfliksa. Choć Netflix początkowo był po prostu wypożyczalnią DVD z dowozem filmów do domu, Hastings wierzył, że w każdej chwili może nadejść technologiczny przełom, który pozwoli mu rozwinąć skrzydła. I tak się stało – szybkie internetowe łącza pozwalające na streaming filmów zapoczątkowały wielką karierę Netfliksa, ale Hastings nie siedział bezczynnie, czekając na to, co się stanie – spędził lata na monitorowaniu rozwoju technologii i był gotowy ruszyć, gdy tylko “dogoniła” ona jego pomysł.

Dlatego Twoją rolą jako lidera/ki jest śledzenie trendów i prognoz – to Ty musisz być ekspertem/ekspertką od przyszłości w Twojej organizacji. Więcej o trendach i przewidywaniach, w co będą inwestować i na co stawiać firmy w 2023 roku, przeczytasz już wkrótce! 

Zachęcamy Cię także do przyjrzenia się naszemu programowi Digital Transformation Leader, który wyposaży Cię w narzędzia i umiejętności niezbędne do przeprowadzenia firmy przez proces transformacji. Przygotowaliśmy aż 35 godzin wykładów, a także testy, poradniki i lekcje z ekspertami, by pomóc Ci w zaplanowaniu i wdrożeniu niezbędnych w Twojej organizacji zmian. Nie czekaj – zajrzyj do naszego programu już dziś! 

Supreet Singh Manchanda

Dyrektor zarządzający Raiven Capital, globalnej firmy venture capital – hybrydowego funduszu z Kanady i Doliny Krzemowej. Mentor Global Impact Challenge na Singularity University oraz InCredibles w UE. Ekspert ds. transformacji cyfrowej.

Jędrzej Iwaszkiewicz

Współzałożyciel i Partner Zarządzający venture builder’a The Heart, odpowiedzialny za rozwój biznesu i partnerstwa strategiczne. Współpracuje z największymi międzynarodowymi firmami na różnych rynkach i w wielu branżach w regionie EMEA.

Piotr Kaniewski

Adwokat, ekspert w obszarze transakcji technologicznych,
doradca w zakresie budowania zwinnych modeli kontraktowych i zakupowych oraz implementowania w organizacjach rozwiązań IT opartych o chmurę obliczeniową.

Kamila Cichocka

Dyrektor działu marketingu w polskim oddziale firmy Microsoft. Od 15 lat pracuje w branży technologicznej w międzynarodowych organizacjach. Posiada szerokie doświadczenie w obszarze marketingu strategicznego oraz budowy nowych skutecznych modeli biznesowych.

Piotr Wojciechowski

Prezes i założyciel FUZERS, współzałożyciel polskiego oddziału Service Design Network, akredytowany trener Service Design.

Filip Werstler

Trener prezentacji i wystąpień biznesowych. Prelegent występujący na konferencjach spod znaku TEDx. Mówca nagradzany na wielu konferencjach marketingowych.

dr Macej Kawecki

Powołany przez Komisję Europejską na funkcję
Digital EU Ambassador. Prezes Instytutu Lema.
Prorektor ds. Innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

dr hab. Dominik Batorski

Współzałożyciel, członek zarządu oraz Chief Scientist firmy Sotrender, organizator meetupów Data Science Warsaw, kieruje Radą Programową konferencji Data Science Summit, wykładowca i naukowiec.

Kate Hobler

Mentorka, ekspertka transformacji zwinnej, akredytowana trenerka Scrum.org.

Dariusz Jemielniak

Ekspert w Zarządzaniu Projektami Otwartej Współpracy, Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University. Jest także członkiem Fundacji Wikimedia oraz założycielem Insta.Ling.

Grażyna Rzehak

Ekspertka w obszarze Rozwoju Organizacji i Kultury Organizacyjnej, Doradczyni Strategiczna, CHRO/CPO, Liderka Biznesowa, Strateg HR.

Rafał Mrówka

Profesor SGH, ekspert w obszarze przywództwa w biznesie, kierownik programu MBA-SGH oraz Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH.

Edward Stanoch

Ekspert w obszarze doradztwa strategicznego i HR, współzałożyciel nuChapter, certyfikowany konsultant Exponential Organizations i metody ExO Sprint.

Marek Mazierski

Prezes Zarządu PKP Energetyka Obsługa, menedżer o szerokim doświadczeniu w zarządzaniu operacyjnym w dużych spółkach infrastrukturalnych. Skuteczny lider zmian. W swojej pracy wdrażał projektyz zakresu digital transformation, change & people management, zmiany kultury organizacyjnej czy unifikacji i standaryzacji procesów.

Jowita Michalska

Założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka
Singularity University Warsaw Chapter