Digital Transformation Leader

Najczęstsze błędy, z powodu których firmy ponoszą porażkę w transformacji cyfrowej.

OD CZEGO ZACZĄĆ ZMIANĘ – 4 FILARY TRANSFORMACJI cyfrowej

Jak zaprojektować proces wprowadzania zmian, by zmniejszyć opór pracowników? Postawmy sprawę jasno – nie jest to proste i wymaga wielowątkowego myślenia. Dlatego teraz powiemy o fundamentach cyfrowej transformacji i o tym, jak w ogóle podejść do tego rozbudowanego zagadnienia.

  1. Co napędza zmianę? O doświadczeniu klienta

Pierwszą rzeczą, jaką każdy lider i liderka powinni zrozumieć, jest fakt, że absolutnie wszystkie dziedziny biznesu będą podlegały dysrupcji. Firma, która nie będzie w stanie „wymyślić się na nowo” i dopasować do oczekiwań klienta, wypadnie z gry szybko i brutalnie. Nie uratuje jej nic – nawet świetny produkt nie pomoże przy słabym customer experience (CX). Przez lata firmy budowały swoją przewagę konkurencyjną na oferowaniu konkretnej technologii i nowych (lub ulepszonych) produktów. Ta era dobiegła końca. Technologia stała się towarem, a to, co liczy się najbardziej, to suma doświadczeń, jakie klient ma z marką, z której produktów lub usług korzysta. Klienci na całym świecie szukają dziś dwóch rzeczy: jakościowych produktów i łatwości ich używania. Jeśli ktoś kupuje fizyczny produkt, chce mieć z nim tak dobre doświadczenie, jakie chwilę wcześniej miał, kupując produkt jakiejkolwiek marki online. Relacja z klientem jest kluczem do udanej transformacji, a zadowolenie klienta – miarą jej sukcesu. Marki, które dbają o topowy customer experience, same są na topie i napędzają dzisiejszy rynek. Więcej o zarządzaniu doświadczeniem klienta dowiesz się z programu Digital Transformation Leader i modułu poświęconemu customer experience.

  1. Co jest ważniejsze: „cyfrowa” czy „transformacja”?

Wielu liderów i liderek uważa, że transformacja cyfrowa sprowadza się do zainwestowania w nową technologię, kupienia odpowiednich narzędzi i „zabawek”. Nic bardziej mylnego. To właśnie takie podejście powoduje w pracownikach opór i niezrozumienie procesów, przez które przechodzi firma. Technologia, którą wdrażasz, jest czymś zewnętrznym, nabytym. Najtrudniejsze jest to, co musisz zrobić wewnątrz organizacji: przekonać do zmiany ludzi i pomóc im się do niej zaadaptować. To nie „cyfrowość” jest największym wyzwaniem, ale „transformacja” – dlatego tak ważne jest, by zadbać o edukację pracowników na wszystkich szczeblach i ich przygotowanie do zmian. Jest w tym jeszcze jeden haczyk: transformacji nie da się tak naprawdę zaplanować i rozpisać w tabelce tydzień po tygodniu. To proces, który wymaga zwinności, ewaluacji i zrobienia co jakiś czas „reality check”. Tylko wtedy będziesz w stanie zareagować na nieprzewidziane zmienne i dostosować proces do warunków Twojej organizacji

  1. Poziomy cyfrowego mistrzostwa

Wiesz już, że technologia transformacji nie czyni – ale jednak istnieją firmy, które określić można mianem „cyfrowych mistrzów”. To Twój benchmark i cel, do którego chcesz dążyć, by nie wylądować na niechcianym poziomie cyfrowych modnisi, początkujących czy konserwatystów.

Poziomy cyfrowego mistrzostwa podzielić można w następujący sposób:

Do której grupy należy Twoja organizacja? A do której chciałbyś/chciałabyś, aby należała? Odpowiedź jest tylko jedna: jedynie poziom digital mastera da Ci przewagę na rynku i podniesie wyniki finansowe – cyfrowi mistrzowie osiągają o 26% wyższą rentowność niż konkurencja.

  1. Od czego zacząć transformację? Aby przeprowadzić udaną transformację

Aby przeprowadzić udaną transformację, musisz dobrze przemyśleć dwa główne obszary: 1. What? – czyli jakie technologie chcesz wprowadzić 2. How? – czyli jak zamierzasz to zrobić Pytaniami, które dobrze sobie zadać na samym początku, są: „Dlaczego ta technologia wchodzi do naszej organizacji?” „Jak chcę zmienić customer experience, a jak operacje?” „Czy chcę zmieniać model biznesowy”? 12 Pamiętaj też, że transformacja jest procesem top-down – liderzy i „góra” muszą być w nim przewodnikami. Nie dasz rady przeprowadzić transformacji, jeśli powiesz działowi IT „zróbcie to” i uznasz, że to wystarczy. W takiej sytuacji zawsze powstanie rozdźwięk między „górą” a „dołem” – Ty będziesz uważać, że „wdrażamy”, pracownicy – niekoniecznie. Aby transformacja się udała, musisz z góry znać odpowiedź m.in. na te pytania:

  • Czy ludzie na wszystkich szczeblach są przygotowani do zmian?
  • Czy wyznaczono, kto w poszczególnych działach będzie liderem zmiany?
  • Kto mu pomoże?
  • Jakie KPI możemy na to nałożyć?
  • Od czego chcemy zacząć i na czym chcemy skończyć?
  1. Cztery filary transformacji

Uporządkujmy dotychczasową wiedzę. Skuteczna transformacja wymaga planowania i operowania na kilku poziomach jednocześnie. Są to:

  • tworzenie wizji przyszłości i definiowanie celów pod kątem doświadczenia klienta
  • przewodzenie w procesie transformacji,
  • bycie liderem technologii skuteczne zarządzanie procesami transformacji
  • wyzwalanie w ludziach zaangażowania.

Czy jest to łatwe? Absolutnie nie. Czy da się zrobić? Oczywiście, że tak! Jak to zrobić – i jak zarządzać ekstremalną złożonością, unikając pułapek zwinnych transformacji – dowiesz się z programu Digital Transformation Leader, który poprowadzi Cię przez wszystkie aspekty transformacji – od wysokopoziomowych założeń przez praktyczne przewodniki po kulturze opartej na danych, doświadczeniu klienta, roli marketingu, HR-u i zagadnieniach prawnych związanych z transformacją cyfrową.

 

Chcesz wiedzieć więcej na temat transformacji cyfrowej? Pobierz najbowszy bezpłatny ebook „Najczęstsze błędy, z powodu, których firmy ponoszą porażkę w transformacji cyfrowej.” Grafika i link do LP:

https://newsletter.digitaluniversity.pl/landing/raport-zarzadzanie-zmiana

 

 

 

Supreet Singh Manchanda

Dyrektor zarządzający Raiven Capital, globalnej firmy venture capital – hybrydowego funduszu z Kanady i Doliny Krzemowej. Mentor Global Impact Challenge na Singularity University oraz InCredibles w UE. Ekspert ds. transformacji cyfrowej.

Jędrzej Iwaszkiewicz

Współzałożyciel i Partner Zarządzający venture builder’a The Heart, odpowiedzialny za rozwój biznesu i partnerstwa strategiczne. Współpracuje z największymi międzynarodowymi firmami na różnych rynkach i w wielu branżach w regionie EMEA.

Piotr Kaniewski

Adwokat, ekspert w obszarze transakcji technologicznych,
doradca w zakresie budowania zwinnych modeli kontraktowych i zakupowych oraz implementowania w organizacjach rozwiązań IT opartych o chmurę obliczeniową.

Kamila Cichocka

Dyrektor działu marketingu w polskim oddziale firmy Microsoft. Od 15 lat pracuje w branży technologicznej w międzynarodowych organizacjach. Posiada szerokie doświadczenie w obszarze marketingu strategicznego oraz budowy nowych skutecznych modeli biznesowych.

Piotr Wojciechowski

Prezes i założyciel FUZERS, współzałożyciel polskiego oddziału Service Design Network, akredytowany trener Service Design.

Filip Werstler

Trener prezentacji i wystąpień biznesowych. Prelegent występujący na konferencjach spod znaku TEDx. Mówca nagradzany na wielu konferencjach marketingowych.

dr Macej Kawecki

Powołany przez Komisję Europejską na funkcję
Digital EU Ambassador. Prezes Instytutu Lema.
Prorektor ds. Innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

dr hab. Dominik Batorski

Współzałożyciel, członek zarządu oraz Chief Scientist firmy Sotrender, organizator meetupów Data Science Warsaw, kieruje Radą Programową konferencji Data Science Summit, wykładowca i naukowiec.

Kate Hobler

Mentorka, ekspertka transformacji zwinnej, akredytowana trenerka Scrum.org.

Dariusz Jemielniak

Ekspert w Zarządzaniu Projektami Otwartej Współpracy, Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University. Jest także członkiem Fundacji Wikimedia oraz założycielem Insta.Ling.

Grażyna Rzehak

Ekspertka w obszarze Rozwoju Organizacji i Kultury Organizacyjnej, Doradczyni Strategiczna, CHRO/CPO, Liderka Biznesowa, Strateg HR.

Rafał Mrówka

Profesor SGH, ekspert w obszarze przywództwa w biznesie, kierownik programu MBA-SGH oraz Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH.

Edward Stanoch

Ekspert w obszarze doradztwa strategicznego i HR, współzałożyciel nuChapter, certyfikowany konsultant Exponential Organizations i metody ExO Sprint.

Marek Mazierski

Prezes Zarządu PKP Energetyka Obsługa, menedżer o szerokim doświadczeniu w zarządzaniu operacyjnym w dużych spółkach infrastrukturalnych. Skuteczny lider zmian. W swojej pracy wdrażał projektyz zakresu digital transformation, change & people management, zmiany kultury organizacyjnej czy unifikacji i standaryzacji procesów.

Jowita Michalska

Założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka
Singularity University Warsaw Chapter